اهمیت و میزان نور مورد نیاز گیاهان

نور یکی از مشترکات زیست انسان و گیاهان است. نور طبیعی منشا حیات و سرزندگی گیاه است؛

محروم کردن گیاه در منزل از نور طبیعی موجب ضعف گیاه است و رشد گیاه را ناموزون کرده، موجب رشد به اصطلاح علفی گیاه و در نهایت نابودی آن میگردد.

در ادامه به نکاتی برای سنجش و تامین نور گیاهان و تشخیص میزان نور منزل از جهت قبله  خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: دمای مناسب برای گیاهان

مشترکات زیستی انسان و گیاهان

شاید برای شما هم این سوال مطرح باشد که چه شرایطی برای نگهداری گیاهان در منزل فراهم کنیم تا گیاهانمان سالم، با نشاط و رو به رشد باشند.

ساده ترین جواب این است:

گیاهان به شرایط زیستی شبیه انسان نیازمندند؛ پس در مکانی که انسان شرایط زیستی ایده آل داشته باشد، برای گیاهان نیز شرایط زیستی مناسب خواهد بود.

این امر در مورد نور، دما و جریان هوا صادق است همچنین تغذیه نیز مشترکاتی دارد.

در اینجا برخی مشترکات را به اختصار در این مقاله و مقالات بعدی شرح خواهیم داد.

اهمیت نور برای رشد بهتر گیاهان

نور یکی از مشترکات زیست انسان و گیاهان است. گیاهان همچون انسانها به طیف و میزانی از نور برای رشد، شادابی و ادامه حیات نیازمندند؛

همانطور که انسان در شرایط متوسط نوری قادر به ادامه حیات و سرزندگی است.

ساختمان ها و مکان های زندگی که از حداقل نور بی بهره اند موجب کسالت و بیحالی، کم حوصلگی و خستگی و رنگ پریدگی فرد هستند که همه اینها زمینه ضعف و بیماری میباشد.

منازلی که نور طبیعی دارند ولی با پرده های چند لایه خودشان را از نور طبیعی محروم می‌کنند در حقیقت به خودشان ظلم کرده اند و سلامت خود را به مخاطره انداخته اند. در مقابل آن دسته از شهروندانی که تا حد امکان شرایط بهره مندی از نور طبیعی روز را برای خود فراهم می آورند عموما انسان‌هایی سر زنده و بانشاط هستند که بدنشان در برابر بیماری‌ها مقاوم تر خواهد بود.

همین شرایط در مورد گیاهان نیز صادق است.

نور طبیعی منشا حیات و سرزندگی گیاه است محروم کردن گیاه در منزل از نور طبیعی موجب ضعف گیاه است و رشد گیاه را ناموزون کرده موجب رشد به اصطلاح علفی گیاه و در نهایت نابودی آن میگردد.

در سنجش و تامین نور گیاهانتان به چند نکته توجه کنید:

اول: هنگام خرید گیاه، با محاسبه نور محیط نگهداری گیاه خریداری کنید.

دوم: تا حد امکان برای محیط نگهداری نور طبیعی تامین کنید؛ یعنی چنانچه پرده یا مانعی برای تامین نور هست کنار بزنید. این امر برای سلامت خودتان هم بهتر است. توجه داشته باشید همانطور که در بالا اشاره کردیم نور طبیعی نیاز مشترک انسان و گیاه است

سوم: چیدمان گیاهان را بر اساس نیاز نوریشان انجام دهید میزان نیاز نور برای همه گیاهان یکسان نیست از این رو توصیه می‌شود با مشاوره قبل از خرید، گیاه تهیه کنید.

مشاوره قبل از خرید از برنامه های روتین فروش گل در خانه است.

چهارم:

برخی گیاهان الزاما نیاز به آفتاب زیاد پشت پنجره دارند. وجود پرده، تور و حریر مانع سلامت و رشد این گیاهان است ولی اکثر گیاهان آپارتمانی آفتاب ملایم فیلتر شده را می پسندند.

پنجم: تا حد امکان گیاهان بیرونی را داخل منزل نگهداری نکنید زیرا حتی اگر آفتاب و نور را به مقدار کافی تامین کنید این گیاهان جریان هوا نیز نیاز دارند.

ششم: برخی گیاهان با نور مصنوعی سازگارند و چنانچه نور طبیعی کم باشد می‌توان از نورهای مصنوعی و گاهی لامپ، رشد همزمان با آن کمک گرفت ؛ از جمله این گیاهان زامیفولیا و بنفشه آفریقایی میباشد.

هفتم: رشد مناسب گیاه با نور مصنوعی تقریبا ناممکن است و موجب رشد و رویش به اصطلاح علفی گیاه می‌شود بنابر این از نورهای مصنوعی و لامپ های رشد به عنوان مکمل های نور طبیعی می‌توان نام برد نه جایگزین.

هشتم: اگر گیاه شما رشدش متوقف شده یا رشد کمی دارد مهمترین عامل تحریک به رشد، نور است؛ هر چه نور گیاه بیشتر تامین شود رشد و پاجوش زنی بیشتر خواهد بود

البته عوامل مهم دیگری در رشد موًرند که در مقالات بعدی بدان خواهیم پرداخت.

تشخیص میزان نور منزل از جهت قبله

برای تشخیص میزان نور منزل یا محله که گیاه نگهداری می‌شود؛ می‌توان از نرم افزار نور سنج که قابلیت نصب روی گوشی داشته باشد استفاده کرد؛ ولی تشخیص با روش سنتی بدین گونه است که در کشور ما ایران اگر وقتی مقابل قبله می ایستید و پنجره نور گیر سمت چپ شما قرار دارد، بیشترین نور دریافتی و آفتاب پشت پنجره را دارید و اگر پنجره روبروی شما باشد نور زیاد یعنی درجه دوم نور گیری را دارا هستید؛ و اگر پنجره سمت راست واقع شود نور درجه سه یعنی نور و آفتاب بعد از ظهر را دارید. چنانچه پنجره نورگیر پشت سر شما واقع شود شما ضعیف ترین نور را دارا هستید و گیاهان با تحمل نور کم را میتوان در آنجا نگهداری کرد.

شما می‌تواند فیلم آموزشی گل در خانه را در پست اینستاگرام مشاهده کنید و به کمک آن نور منزل را ارزیابی نمایید.

در هر حال هنگام خرید گیاه به این مطلب توجه داشته باشید و نوع گیاه را بر مبنای میزان نور دریافتی در منزل خریداری کنید. گیاهان شما تا چند ماه اول ضعف دریافت نور را به شما اعلام نمی کنند و رفته رفته ضعیف و بیمار می‌شوند و رشد آنها متوقف می‌شود.

توجه داشته باشید اولین عامل رشد گیاه نور است و تغذیه جایگزین نور نیست بلکه مکمل آن است.

البته باید توجه داشت صحبت از پنجره آفتاب گیر یا نور گیر زمانی تاثیر گذار است که ساختمان همجوار یا پرده مانع نباشد

شیشه های دو جداره ، شیشه های رفلکسی و مات نیز خودشان مانع دریافت نور کافی هستند.

گل در خانه آماده ارائه انواع خدمات مربوط به گیاهان آپارتمانی

گل در خانه در فضای مجازی

 قم، میدان مفید،بلوار شهید کریمی، نبش کوچه 2

02532900279

09017172257