بیماریهای قارچی گیاهان؛ علل و درمان

 

گیاهان مثل انسانها سلامت و بیماری دارند که اگر به موقع پیشگیری و درمان شوند گیاه از آسیب محفوظ می ماند.

بیماری های قارچی همانند بخش مهمی از بیماریها با نبود شرایط نور، آبیاری بیش از حد و نبود جریان هوا ایجاد میشود.

در ادامه راجع به:

علت های دچار شدن گیاه به بیماری های قارچی

ساده ترین راهکارهای پیشگیری از بیماریهای قارچی

نشانه های بیماری قارچی در گیاهان

خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

 

بیماریهای قارچی گیاهان؛ علل و درمان

گیاهان مثل انسانها سلامت و بیماری دارند که اگر به موقع پیشگیری و درمان شوند گیاه از آسیب محفوظ می ماند.

البته همیشه پیشگیری راه کار درست تری هست، تا جایی که ممکن است باید از بروز بیماری پیشگیری شود تا هزینه درمان و آسیب گیاه به ما تحمیل نشود.

هنگام خرید گیاه اطلاعات لازم نور و آبیاری را جویا شوید. رعایت میزان نور و آب و همچنین نیاز گیاه به جریان هوای محیط، مهم ترین شرط پیشگیری از بیماری هستند.

علت های دچار شدن گیاه به بیماری های قارچی:

بیماری های قارچی همانند بخش مهمی از بیماریها با نبود شرایط نور، آبیاری بیش از حد،

اسپری پاشی گیاه و نبود جریان هوا ایجاد میشود.

گیاهان همانند انسانها اگر دچار سو تغذیه شوند یا سایر شرایط زیستی را به میزان لازم دارا نباشند، در معرض آفات و بیماریها قرار میگیرند که یکی از آنها  آفت قارچ یا قارچی شدن گیاه است.

البته قارچ ها گونه های مختلفی دارند و تنها برخی از آنها مضر و مخل به سلامت گیاهان ما هستند که در اینجا مورد نظر ما میباشند.

با توجه به اینکه تکثیر قارچها از طریق هاگ میباشد تولید و انتقال آنها به آسانی صورت می پذیرد و میتواند به آسانی به گیاهان همجوار نیز انتقال یابد.

به همین منظور در بحث پیشگیری و درمان به این نکته باید توجه نمود و راهکارهایی اتخاذ کرد که هم از سرایت قارچ ها  به سایر گیاهان جلوگیری کرد و هم درمان را همگانی اجرا نمود.

ساده ترین راهکارهای پیشگیری از بیماریهای قارچی

1-  گیاه از نور کافی بهره مند باشد کمبود نور زمینه ای برای رشد قارچ ها میباشد.

2-ایجاد جریاد هوا برای گیاهان ؛ قارچ ها در محیطهایی که هوا ساکن است بیشتر فعالیت دارند.

3-کنترل میزان آب مورد نیاز گیاه و جلوگیری از خیسی و رطوبت دائمی بستر گیاه.

بین دو آبیاری بهتر است خاک گلدان تا حد امکان رطوبت از دست بدهد حتی گیاهان آب دوست بهتر است رطوبت اضافه مورد نیاز از طریق زیر گلدانی داده شود و تا حد امکان سطح گلدان خشک باشد.

4- از خاک و بسترهای ضد عفونی شده و بهداشتی برای گیاهان استفاده کنیم . شاید  خاک و بسترهای های استاندارد قیمت بالاتری داشته باشد ولی از هرز رفتن بعدی هزینه ها که برای درمان و احیای گیاه صرف میکنیم جلوگیری میشود.

6-دادن تغدیه دوره ای مناسب به گیاهان. گیاهان مانند انسانها هستند هر چه بافت گیاه قوی تر باشد در برابر بیماریها مقاومت نموده کمترآسیب پذیر خواهد بود.

7- ابیاری دوره ای با قارچ کش های حفاظتی . مثلا دو ماه یک بار برای گیاهان زینتی و ماهی یک نوبت برای سانسوریا و کاکتوس ها.

نشانه های بیماری قارچی در گیاهان

نشانه های بیماری قارچی در گیاهان شامل پوسیدگی و کم کردن ریشه در گیاه، قهوه ای شدن ساقه در گیاهان ساقه دار و سفید شدن بدنه در کاکتوس ها، لکه های قهوه ای و خوردگی روی برگ گیاهان و... میباشد اما تاثیر اصلی و واقعی قارچ ها در گیاهان آپارتمانی و زینتی بر ریشه گیاه میباشد.

گل در خانه تولید کننده بسترهای ضد عفونی شده برای گیاهان میباشد همچنین با مشاوره هنگام فروش انواع قارچ کش ها جهت پیشگیری و درمان در اختیار عزیزان قرار خواهد داد.

هدف از خرید گیاه حال خوش انسانها است بنابراین تا حد امکان باید از آسیب گیاهان پیرامون خود جلوگیری کنیم چرا که خرابی و بیماری  گیاه عموما بر حال انسان نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

لینک مستقیم خرید قارچ کش

گل در خانه آماده ارائه انواع خدمات مربوط به گیاهان آپارتمانی

گل در خانه در فضای مجازی

 قم، میدان مفید،بلوار شهید کریمی، نبش کوچه 2

02532900279

09017172257