بیماری شپشک آردآلود گیاهان آپارتمانی، راه های پیشگیری و درمان آن

شپشک آرد آلود (mealybugs) حشراتی پنبه مانند بدون بال تخم گذاری هستند که در محیط های گرم و مرطوب یا جاهایی که جریان هوای کمتری دارد بیشتر زمینه رشد و تکثیر دارند.

در ادامه راه هایی جهت پیشگیری از بیماری خواهیم گفت

و همینطور راجع به درمان گیاه در صورت ابتلا به این بیماری صحبت خواهیم کرد/

با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید : بیماری کنه و راه های پیشگیری و درمان آن

شپشک آرد آلود چیست و کجا تشکیل می شود؟

شپشک آرد آلود (mealybugs) حشراتی پنبه مانند بدون بال تخم گذاری هستند که در محیط های گرم و مرطوب یا جاهایی که جریان هوای کمتری دارد بیشتر زمینه رشد و تکثیر دارند.

این حشرات از شیره گیاه تغذیه می‌کند و سریع تکثیر می‌شود.

حضور این حشرات متراکم زیر برگ گیاهان و کناره ساقه ها  به گونه ای است  اغلب مردم  تصور می‌کنند گیاهشان سالم است و زمانی متوجه حضور این آفت می‌شوند که انبوهی تکثیر شده، بطوری که با چشم غیر مسلح دیده می‌شود. در این حالت درمان گیاه دشوارتر و زمان بر است. وقتی شما شپشک ها را به چشم می‌بینید تجمعی از هزاران هزار است که به عنوان میهمان ناخوانده به آسانی خانه میزبان را ترک نخواهند کرد.

چه عواملی باعث به وجود آمدن شپشک آرد آلود می شود؟

تصور عامیانه، آن است که پاک کردن محل آلوده و شستشوی گیاه موجب رفع آفت است، اما چنین نیست؛ شما تنها توانسته اید اجتماعات بزرگ آفت را از بین ببرید و بعد از مدتی مجدد شاهد تکثیر سریع و پیشروی بازماندگان خواهید بود.

با توجه با اینکه شپشک آرد آلود با دهان سوزنی خود شیره  گیاه را می مکد و از آن تغذیه می‌کند،  ابتدا شما شاهد توقف رشد گیاه و بی حالی آن خواهید بود و پس از مدتی آفت را مشاهده میکنید که درمان، دشوار و زمان بر می‌گردد.

توصیه می‌شود گاهی بدنه، ساقه و پشت برگ گیاهان را بررسی کنید تا از  عدم حضور این آفت مطمین شوید.

برخی گیاهان قابلیت زیادی برای میزبانی شپشک دارند، مانند حسن یوسف و اغلب گیاهان آب دوست. مراقب سلامت این گیاهان باشید، چون در یک مجموعه گل، خواه منزل یا گلخانه ،کافی است یک گیاه آلوده باشد. همین یک مورد برای آلودگی کل مجموعه و گلخانه کافی است؛ زیرا در صورت وجود شرایط،  به سرعت تکثیر می‌شود و حتی با جریان هوا جابجا میگردد.

چند راهکار جهت پیشگیری و درمان شپشک آرد آلود

از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر و کم هزینه تر از درمان است موارد زیر در کنترل آفت شپشک آرد آلود پیشنهاد میگردد:

یکم ؛

هنگام خرید گیاه به سلامت آن توجه و دقت کنید بعضی گلخانه های تولید، مهد شپشک است که ممکن است در آن اقلیم خودش را نشان ندهد و در شرایط دیگر اقلیم فعال گردد.

قبلا در مورد خاک و بستر این مطلب را عرض کردیم که بعضی خاک و بسترها با اقلیمی مناسب است و با تغییر اقلیم موجب خرابی ریشه خواهد بود. در مورد شپشک آرد آلود نیز این اصل صادق است.

در برخی مکان ها به دلایلی این آفت غیر فعال یا نیمه فعال است و با تغییر شرایط فعال میگردد.

دوم؛

چنانچه گیاه یا گیاهانی به مجموعه و گلخانه خود اضافه میکنید، پس از انتقال به مکان جدید درصورتی که به سلامت گیاه شک دارید یا حتی اگر از سلامت گیاه مطمین هستید، یک نوبت سم پاشی انجام دهید تا از بروز مشکلات بعدی پیشگیری شود.

سوم؛

رطوبت محیط نگهداری گیاه را کنترل کنید. امروزه با حضور رطوبت سازها در گلخانه و منزل ، حضور شپشک ها پر رنگتر از قبل شده . توجه داشته باشید رطوبت بیش از حد، بیشتر گیاهان را خسته می‌کند و فرصت استراحت را از آنها می‌گیرد.

همانطور که در مورد دما قبلا گفته ایم :گیاهان شبها به استراحت نیاز دارند و دمای شب لازم است از  8 تا ۱۰ درجه کمتر از روز باشد. در مورد رطوبت هم لازم است کنترل شود و تنها برخی ساعات، رطوبت سازها فعال باشند . عموما گیاهان رطوبت بالای ۴۰ درصد نیاز ندارند، مگر بخش خزانه تولید که تا ۹۰ درصد رطوبت تحمل می‌کند تا فرایند ریشه زایی سرعت گیرد.

چهارم؛

اسپری پاشی گیاهان به هر شکل ممکن موجب شیوع شپشک آرد آلود خواهد شد، زیرا برگ و ساقه رطوبت نگه می‌دارد. گیاهان صرفا نیاز به نظافت و شستشو دارند که در مقالات قبل  دو ترکیب محلول شستشوی گیاهان معرفی شده است . از جمله شستشو با ترکیبی از سرکه سفید و آب به نسبت یک و چهار؛ آن هم موارد محدود هفتگی، ماهانه.  پیشنهاد میکنیم درباره اسپری پاشی گیاهان بخوانید.

پنجم؛

در صورت تشخیص آلوده بودن گیاهتان ابتدا آن را از سایر گیاهان دور کنید، سپس سم پاشی با فاصله سه روز تا پنج نوبت روی مکان های آلوده و سطح خاک انجام دهید. شما میتوانید سم ترکیبی را از فروشگاه گل در خانه تهیه کنید دستور مصرف همراه بسته است. برای خرید سم مخصوص اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید همانطور که گفتیم این میهمان به راحتی گیاه شما را ترک نمی کند ،پس سم پاشی را تا اطمینان از پاک شدن کامل گیاه از آفت ادامه دهید .  

ششم ؛

برخی گیاهان  مثلا ویفن باخیا با سم پاشی بخصوص وقتی تکرار شود عکس العمل نشان داده و برگ زرد می‌کنند برای این موارد احتیاط کنید

و در مقابل، برخی گیاهان مثل بیشتر آگلونماها نه تنها نسبت به سم مقاومند بلکه گاهی با سم پاشی بی دلیل هم سرزنده تر می‌شوند.

هفتم؛

همیشه پیشگیری کم هزینه تر و بهتر از درمان است پس هر ۱۵ روز یک نوبت سطح خاک گلدان‌ها  و بستر گیاهان را سم پاشی کنیم،  قطعا سم پاشی به برگ آسیب هایی برای گیاه خواهد داشت که سم پاشی سطح خاک ندارد.

هشتم؛ ایجاد جریان هوا برای گیاهان و هوادهی گلخانه از راه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌ها از جمله شپشک خواهد بود در مقالات دیگر فواید هوادهی و ایجاد جریان هوا را ذکر کرده ایم.

نهم؛ ماهی یک نوبت بی دلیل گیاهانتان را با محلول قارچ کش آبیاری کنید، با توجه به اینکه شپشک آرد آلود قابلیت حضور و رشد در ریشه گیاه و دیواره داخلی گلدان را هم دارد این کار موجب پیشگیری و درمان اولیه خواهد بود. ضمن اینکه آبیاری ماهانه با قارچ کش خودش نوعی استریل کردن ریشه از سایر بیماری‌ها و پوسیدگی ریشه است که در مقالات دیگر این مطلب تکمیل خواهد شد.

دهم؛ چنانچه قصد دارید گیاهی که بیماری شپشک آرد آلود دارد را تکثیر کنید ابتدا گیاه را درمان کنید و دو هفته یا بیشتر صبر کنید و پس از آن اقدام به تکثیر کنید زیرا بیماری قوت گیاه را گرفته و در آن شرایط  آماده ریشه دهی نیست.

سخن پایانی: گیاهان میتوانند حامل انرژی و تضمین سلامت جسمی و روانی ما باشند به شرط سلامت و شادابی.

امیدواریم این شرایط را برایشان فراهم نماییم

گل در خانه آماده ارائه انواع خدمات مربوط به گیاهان آپارتمانی

گل در خانه در فضای مجازی

 قم، میدان مفید،بلوار شهید کریمی، نبش کوچه 2

02532900279

09017172257