بیماری کنه؛ راه های پیشگیری و درمان آن

یکی از آفت‌ها و بیماری‌های شایع گیاهان کنه و به تعبیر دقیقتر، مایت (mite) است که شایع ترین آن کنه تار عنکبوتی (spider mite) میباشد.

در این مقاله راجع به کنه ها، راه های پیشگیری از این بیماری در گیاهان و در صورت ابتلا به کنه راه درمان آن ارایه شده است.

تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

همینطور بخوانید: بیماری های قارچی و راه های درمان آن

گیاهان مانند انسان ها درگیر بیماری می‌شوند و همانند ما انسانها پیشگیری برایشان بهتر از درمان است.

کنه گیاه چیست؟

یکی از آفت‌ها و بیماری‌های شایع گیاهان کنه و به تعبیر دقیقتر، مایت (mite) است که شایع ترین آن کنه تار عنکبوتی (spider mite) میباشد.

با توجه به ساختار این موجودات زیستی این موجود بویژه تخم گذاری و بلوغ ؛ اگر به موقع از شیوع آن پیشگیری و درمان نشود، به سرعت تکثیر شده و موجب نابودی گیاهان یک گلخانه یا مجموعه میگردد.

علت به وجود آمدن کنه ها

کنه یا مایت عموما در محیط خشک با نور زیاد فعالیت بیشتری دارند و در محیطهای مرطوب فعالیت‌شان به کمترین حد می‌رسد.

این اطلاعات کمک می‌کند تا شرایط گلخانه و محیط نگهداری گیاهان را به گونه ای طراحی و  تنظیم کنیم که مستعد حضور و تکثیر کنه نباشد.

گاهی برای شما هم پیش آمده است که گیاهانی را از محیطهای رطوبتی مثلا شمال ایران خریداری میکنید این گیاهان در آنجا سالم به نظر می‌رسند و واقعا به ظاهر سالم اند ولی پس از مدتی کوتاه با انتقال به شهرهای گرم و خشک کشورمان دچار بیماری‌هایی می‌شوند که مطمین هستیم پیش زمینه داشته اند. علتش همین امر است؛ بخشی از آفت ها از جمله مایت یا کنه حاصل این تفاوت اقلیمی است.

از سوی دیگر با تغییرات اقلیمی و خشکی بیش از حد هوا و میانگین رطوبت، موجب قوت گرفتن کنه یا مایت ها شده و روز به روز مقاوم تر شده مبارزه با آنها دشوارتر میگردد.

همه ما این اصل را می‌دانیم که پیشگیری مهمتر و بهتر از درمان است این امر در مورد آفت کنه یا مایت صادق تر خواهد بود.

توصیه هایی جهت پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری کنه

به منظور حفظ سلامت و بهداشت گیاهان در برابر آسیب مایت یا کنه ها توصیه هایی پیشنهاد میگردد.

اول اینکه؛ برای پیشگیری از بیماری و آفت، گیاهانمان را ماهی یک نوبت با قارچ کش آبیاری کنیم این امر ریشه گیاه را از بیماری محافظت نموده

و بستر گیاه را ضد عفونی میکند.

دوم اینکه؛

نظافت محیط نگهداری گل و گیاه یا گلخانه رعایت شود برگهای خشک و خراب گیاهان از سطح خاک و پای گلدان جمع آوری شود.

سوم؛

گلخانه و محیط نگهداری گل و گیاه تهویه مناسب داشته باشد و حتی در زمستان هواد دهی شود. در فصل سرما شما میتوانید تا حداکثر ۲۰ دقیقه بین روز دربها و هواکش گلخانه را باز بگذارید تا تعویض هوا صورت گیرد این امربا متعادل شدن میزان اکسیژن و هیدروژن به رشد گیاه کمک می‌کند  و همینطور پیشگیری می‌کند از انتهایی که ناشی از سکون هوا از جمله کنه و شپشک ها باشد.

چهارم؛

گیاهان را ماهانه یک یا دو نوبت شستشو دهید؛ حضور غبار روی برگها تهویه گیاه را دشوار می‌کند و زمینه حضور آفت ها از جمله کنه خواهد بود.

البته مکرر در مورد منع اسپری پاشی روزانه گفته ایم (اسپری پاشی گیاه ممنوع). این امر موجب بیماری گیاه از جمله شپشک آرد آلود خواهد بود. برخی گلخانه ها همه روزه گیاهان را آبیاری می‌کنند این امر صرفا برای بعضی اقلیم ها به نسبت خاک و بستر مورد استفاده تجویز می‌شود مثلا در شهر محلات تقریبا همه روزه گیاه آبیاری می‌شود زیرا از خاک سنگین استفاده می‌کنند همین گیاهان با انتقال به اقلیم های ديگر شرایط متفاوتی خواهند داشت.

شستشوی گیاهان می‌تواند با آب ساده باشد یا با صابون مخصوص شستشوی گیاهان یا حتی با ترکیب سرکه سفید و آب. طبق دستوراتی که در مقالات دیگر تجویز شده است.

شما میتوانید صابون شستشوی گیاهان را در بسته بندی خانگی و لیتری از فروشگاه گل در خانه تهیه نمایید.

پنجم؛

چنانچه گیاهان شما آلوده به کنه یا مایت شده اند،  ابتدا برگهای آلوده به کنه را جدا کنید تا از شیوع جلوگیری شود و بلافاصله سم پاشی با کنه کش های معروف مانند ابامکتین و نمونه های ديگر و شستشو در چند نوبت با فاصله یک هفته تا پانزده روز انجام شود. به دوره تخم ریزی و بلوغ کنه ها توجه داشته باشید.

ششم؛

هر هفته یا پانزده روز یک نوبت ساقه و برگ گیاهان را چک سلامت کنید کنه ها می‌تواند در پشت برگها و غلاف گیاهانی مانند سانسوریا فعالیت کند و از نظر شما پنهان باشد و آسیب جدی وارد سازد.

نکته قابل توجه و مهم دیگر اینکه تجربه نشان می‌دهد گروه هایی از گیاهان از جمله گیاهان رنگی  بیشتر و سریع تر تاثیر پذیرند و احیای آنها پس از درگیری با کنه دشوارتر خواهد بود که البته این امر خودش دلیل علمی دارد و می‌تواند به میزان سبزینه و کلروفیل گیاه بستگی داشته باشد.

و نکته آخر

هر گیاهی به مجموعه یا گلخانه خود اضافه میکنید از سلامت آن مطمئن شوید گلخانه داران با  اضافه کردن گیاهان جدید به گلخانه برنامه سم پاشی داشته باشند تا از شیوع بیماری احتمالی پیشگیری شود.

گیاهان اگر سالم و با طراوت باشند شریک حال خوش ما خواهند بود و مایه سلامت و آرامش. همزیستی انسان با گیاه ضامن سلامت جسم و روان خواهد بود امیدواریم این هدیه را از اهل زمین دریغ نکنیم و در تامین آن سهیم باشیم.

گل در خانه  با مشارکت در تولید و فروش گیاهان آپارتمانی و کاکتوس، مفتخر به شرکت در حال خوش مردم ایران زمین باشد. این افتخار برای ما سعادت و ارزشمند است.

گل در خانه آماده ارائه انواع خدمات مربوط به گیاهان آپارتمانی

گل در خانه در فضای مجازی

 قم، میدان مفید،بلوار شهید کریمی، نبش کوچه 2

02532900279

09017172257