تاثیرات زیستی سانسورها برای انسان

خانواده سانسورها در بین گیاهان از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این مقاله درباره ویژگی های خانواده سانسوریا ، نیاز های نوری، آبیاری و تغذیه این خانواده و توصیه هایی برای نگهداری بهتر انواع سانسوریا صبحت خواهیم کرد.

تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: بیماری های قارچی گیاهان و درمان آنها

تاثیرات زیستی سانسورها برای انسان

خانواده سانسورها در بین گیاهان از اهمیت زیادی برخوردار است.

سانسورها با تنوع واریته از مجموعه کاکتوس ها به شمار می آید

با تفاوتهایی از جمله:

سانسوریاها بر خلاف کاکتوس ها تحمل زیادی به نور کم دارند.

حتما دیده و شنیده اید اغلب مردم کاکتوس خریده اند و بعد از مدتی خراب شده است. تعبیر آنها این است که ناگهان گندید و از بین رفت.

این امر ریشه در تصور نادرستی دارد که گاهی گمان می‌کنند چون کاکتوس ها خشن و مقاومند پس نور زیاد نمی خواهند در حالی که رمز حیات کاکتوس ها نور زیاد و به اصطلاح آفتاب مستقیم ملایم یا آفتاب بیشتر پشت پنجره است عموما کاکتوس ها با نور کم یا نور مصنوعی دوام ندارند و کم کم ضعیف میشوند؛ رشد علفی پیدا کرده و ناگهان از بین می‌روند.

این امر در باره خانواده گسترده سانسورها که خود نوعی کاکتوس است مستثنی میباشد.

هر چند سانسورهای نور زیاد را می‌پسندند و این امر موجب استحکام بدنه و پاجوش دهی آنهاست ولی متحمل به کم نوری و به اصطلاح متحمل به سایه اند.

این ویژگی باعث شده است در مشاوره خرید گیاه و جهت طراحی مکان های کم نور یا نور معمولی، سانسورها  توصیه شوند با شرایط خاص در نگهداری که در ادامه بدان اشاره خواهیم کرد.

نکته قابل توجه دیگر درباره سانسورها  اینکه این گیاه بیشترین حجم اکسیژن را تولید می‌کند و بیشتر آلودگی‌های محیط و گازهای مضر را به خود جذب می‌کند.

 

بیماری های رایج سانسوریا  و راه های درمان آن

سانسوریا با وجود اینکه متحمل به سایه و کم نوری است، قابلیت دریافت نور زیاد را دارد و نور موجب پاجوش دهی بهتر و زیبایی و ضخامت برگها خواهد بود همچنین نور بیشتر، رنگدانه های برگ را تقویت کرده ،گیاه زیبایی طبیعی و سلامت خود را حفظ می‌کند.

یکی از عوامل بیماری هر گیاه از جمله سانسوریا کاهش بیش از حد نور است گیاه کم نور مستعد بیماری‌ها از جمله شپشک آرد آلود  و بیماری‌های قارچی است.

کنه ها نیز از ضعف گیاه استفاده می‌کنند؛ بویژه در فصل تابستان؛ و ابتدا به برگها حمله کرده موجب رنگ پریدگی برگ و زخمی شدن آن می‌گردند

و چنانچه درمان نشود کنه ها به مرکز غلاف سانسوریا حمله کرده گیاه را از مرکز نابود می‌کنند. در این شرایط در حالی که برگ گیاه سبز و سالم است مرکز غلاف که عموما در خاک گلدان است ناگهان گندیده و برگها روی سطح گلدان می افتند این خرابی به ظاهر ناگهانی موجب حیرت شما خواهد بود و بارها گفته می‌شود که گیاه ناگهان خراب شد؛ در اصل پروسه زمان داری بوده که در آن چند نوبت کنه ها تخم گذاری کرده و تخم ها بالغ شده تا به مرکز گیاه رسیده و شما متوجه این روند نشده اید. پس برای پیشگیری توصیه می‌شود گیاهانتان بویژه سانسوریا را ماهی یک نوبت  با قارچ کش آبیاری کنید و همیشه نیز از یک برند قارچ کش استفاده نکنید. قارچ کش ها از جمله کاپتان، مانکوزب، بنومیل  تاثیرات نسبتا متفاوتی خواهند داشت و بهتر است گیاه را به یک سم و قارچ کش عادت ندهید.

سانسوریاها به آسانی بیماری خود را بروز نمی دهند از نشانه های بیماری شپشک آرد آلود در خاک گلدان چسبیده به ریشه هاست که هنگام تعویض دیده می‌شود جایی که گیاه آبیاری بیش از اندازه شده باشد یا در محیط خیلی کم نور باشد.

نشانه دیگر بیماری، لکه های زرد کناره و روی برگهاست که نشانه از دست دادن ریشه و قارچی شدن گیاه است. عامل ایجاد این بیماری می‌تواند خاک نامناسب و آبیاری بیش از حد باشد.

نشانه حضور کنه ها برای گیاه سانس و بسیاری گیاهان دیگر رنگ پریدگی برگها و جای نیش کنه ها روی برگهاست و در نهایت نشانه پیشرفت بیماری کنه خرابی مرکز غلاف سانسوریا میباشد

نکته قابل توجه اینکه

سانس ها حتی وقتی از مرکز غلاف خراب شده باشند قابلیت پاجوش زنی از ریشه دارند

بنابراین وقتی برگ سانس درگیر بیماری هست آن را برش بزنید و جدا کنید و وقتی از غلاف خراب شده بررسی کنید اگر ریشه سفید و سالم باشد گلدان را در شرایط مناسب قرار دهید دو نوبت با قارچ کش با فاصله ده روز آبیاری کنید بعدا به روال قبل تغذیه 12.12.36 و کود پتاس و فسفر بالا بدهید

در حالت بیمار شدن سانس پاجوش ها ارزش دارد چون اگر به موقع درمان کنید و توصیه های لازم را انجام دهید پاجوش هایی سالم و قوی خواهید داشت. همانطور که احتمالا میدانید یکی از راه‌های مهم تکثیر سانسوریا  پاجوش است و جالب است بدانید بعضی گیاهان وقتی احساس خطر کنند گل دهی دارند و پاجوش زیاد ایجاد می‌کنند برای بقا و حفظ حیاتشان.

تجربه کنید گیاهی که پس از دوره بیماری به موقع درمان می‌شود پاجوش های بیشتری تولید می‌کند به شرط اینکه دوره درمان و تغذیه با دقت انجام شود

توصیه هایی جهت نگهداری بهتر سانسوریا

برای اینکه سانسورها را در شرایط بهتر نگهداری کنیم توصیه های زیر را جدی بگیریم:

اول اینکه گلدان سانسورها هم سایز گیاه باشد اگر گلدان بزرگتر باشد موجب از دست دادن ریشه و توقف رشد خواهد بود

دوم اینکه تا حد امکان از بستر سبک حاوی برگ خالص برای گیاه استفاده شود. از مصرف کود حیوانی در بستر سانس ها پرهیز شود.

سوم اینکه تا حد امکان نور بیشتری برای سانس ها فراهم کنیم. درست است که این گیاه متحمل به سایه و کم نوری است ولی هر چقدر نور گیاه بیشتر باشد شادابتر،قوی‌تر و در شرایط پاجوش دهی بیشتر خواهد بود.

چهارم آبیاری سانس ها بسیار محدود است یعنی آبیاری با فاصله و به مقدار کم. بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود.

پنجم اینکه تغذیه دوره ای سانسورها فراموش نشود عموما کودهایی با درصد بالای پتاس و فسفر مناسب این گیاه هستند.

ششم اینکه هر ماه گیاه با قارچ کش آبیاری شود جهت پیشگیری از بیماری‌های قارچی و از دست دادن ریشه.

هفتم اینکه در فصل گرما مراقب حمله کنه ها با سانس باشیم. سانسورها آمادگی زیادی دارد برای افت کنه. با رعایت شرایط نگهداری گیاه و استفاده از کنه کش دوره ای این فرصت را از کنه ها بگیریم.

گل در خانه تولید کننده واریته های مختلفی از سانس های معمولی و کلکسیونی میباشد و گیاهان را با مشاوره قبل از خرید به فروش میرساند.

همچنین گل در خانه تولید کننده بستر مخصوص سانسوریاهای معمولی و کلکسیونی میباشد.

گل در خانه آماده ارائه انواع خدمات مربوط به گیاهان آپارتمانی

گل در خانه در فضای مجازی

 قم، میدان مفید،بلوار شهید کریمی، نبش کوچه 2

02532900279

09017172257