تهویه؛ (مشترکات انسان و گیاه)


یکی از این عوامل مهم تاثیر گذار بر رشد گیاهان؛ " تهویه" است، عاملی که نه تنها بر رشد گیاه تاثیر گذار است، بلکه ایجاد آن نوعی پیشگیری از بیماری گیاهان محسوب می‌شود.

در این مقاله درباره اهمیت تهویه و جریان هوا صحبت کرده ایم و در ادامه راهکارهایی برای  ایجاد تهویه مناسب گیاهان ارایه کرده ایم.

با ما همراه باشید.

همینطور بخوانید: اهمیت و میزان نور مورد نیاز گیاهان

مشترکات انسان و گیاه

تهویه

اهمیت تهویه و جریان هوا برای گیاهان

اغلب تصور بر این است که عوامل ضروری رشد گیاهان؛ نور، دما و رطوبت است. این تصوری عامیانه می باشد؛ چرا که عوامل مهم دیگری در رشد و سلامت گیاهان تاثیر گذارند که از دید و نگاه ما پنهان اند.

یکی از این عوامل مهم تاثیر گذار بر رشد گیاهان؛ " تهویه" است، عاملی که نه تنها بر رشد گیاه تاثیر گذار است، بلکه ایجاد آن نوعی پیشگیری از بیماری گیاهان محسوب می‌شود.

تهویه ، امری مشترک زیستی بین انسان و گیاه است. انسانها نیز از این امر غافلند و ضعف و ناتوانی های روزمره ما، بخشی به عدم رعایت این شرط بستگی دارد.

در طراحی و ساخت آپارتمان و ساختمان ها لازم است نور به حد کافی تامین گردد و از این بابت پنجره هایی تعبیه می‌شود که نور حداقلی را تامین کند.

ولی همین پنجره ها را گاهی دوجداره طراحی می‌کنند و از طرفی در طول روز  و شب ممکن است پنجره ساختمان یا آپارتمان باز نشود و از هیچ سیستم فن و تهویه دیگری هم استفاده نگردد.

سکون هوا و عدم تبادل آن گاهی موجب مسمومیت تنفسی است و فرد در این حالت احساس سنگینی در ناحیه سر و گاهی احساس گیجی و سر درد دارد.

این سردرد و کسالت می‌تواند نتیجه نقصان در اکسیژن گیری ریه باشد و به مرور بخشی از ریه غیر فعال گردد و عوارض دیگر ...

گیاهان نیز دقیقا این شرایط را تجربه می‌کنند بحث بر سر مقدار اکسیژن نیست چرا که گیاهان بر خلاف انسان همیشه نیاز مند اکسیژن نیستند، بلکه این نیاز شبانه آنهاست.  گیاهان به هنگام روز نیازمند دی اکسید کربن هستند و خودشان تولید کننده اکسیژن اند.

اصل بحث چرخش و گردش هوا است. رکود و سکون هوا عامل کسالت و بی‌حالی گیاه؛ در نتیجه زمینه ساز بیماری‌ها  و متوقف شدن رشد گیاهان است.

چند توصیه برای تامین تهویه گیاهان:

جهت تامین تهویه گیاهان توصیه های زیر پیشنهاد میگردد:

اول؛ تا حد امکان گیاهان داخل آپارتمان را نزدیک درب و پنجره ها طراحی کنید. گیاهان در گوشه و کنار ها که جریان هوا نداشته باشند شاداب نخواهند بود.

دوم؛ ایجاد تهویه عامل شادابی و رشد گیاهان است؛ اگر گیاهانمان بی‌حال و کسل باشند یک عاملش می‌تواند عدم تهویه باشد.

سوم؛ در طول روز حداقل یک نوبت درب و پنجره ها را باز کنیم حتی به مدت چند ثانیه و دقیقه تا هوا گردش کند و تعادل مورد نیاز گیاه فراهم گردد.

در گلخانه های تولید، ایجاد تهویه بین روز حتی در زمستان ضروری است. هنگامه ظهر می‌توان هواکش ها را به مدت حداکثر ۲۰ دقیقه بالا زد تا تبادل لازم انجام گیرد.

چهارم؛ پس از آبیاری گیاهان اعم از آبیاری پای گلدان یا آبیاری به روش گلخانه ای و آب پاشی؛ بهتر است برای گیاهان جریان هوا و تهویه فراهم کنیم تا رطوبت اضافه کم گردد و گیاه دچار خفگی ریشه نگردد.

پنجم؛ به جز تهویه برگ، ریشه گیاه نیز نیازمند تهویه است، این امر با استفاده از زهکش مناسب برای خاک و بستر و همچنین نظم و کنترل آبیاری ممکن است.

ششم؛ یکی از آثار مخرب رکود و سکون هوا در گیاهان، خفگی ریشه و پوسیدگی آن است. اگر گیاهانتان ریشه از دست می دهند؛ یک عامل تهویه بستر و خاک است. بستر با ترکیب درست و داشتن زهکشی مناسب حافظ ریشه است. البته عوامل دیگر مانند آبیاری منظم و.... نیز موثرند.

هفتم؛ استفاده از دستگاه‌های رطوبت ساز در منزل  و مه پاش در گلخانه خودش نوعی ایجاد تهویه و گردش و جریان هوا محسوب می‌شود، حتی وقتی درب و هواکش ها بسته باشد. البته تایم کاری این دستگاه‌ها مهم است که در جاهای دیگر اشاره شده است.

هشتم؛ هنگام سفر یا خروج طولانی از منزل، دربهای داخلی  ساختمان را در صورت امکان باز بگذاریم مثلا درب اتاق خواب یا حتی سرویس بهداشتی و حمام .... زیرا تبادل حداقلی انجام خواهد شد.

نهم؛ استفاده از پنکه نزدیک گیاهان جهت ایجاد تهویه و گردش هوا موجب تنش و خشکی سربرگ ها خواهد بود و توصیه نمی گردد.

از عوامل اصلی شادابی و سرزندگی گیاهان، بهره مندی از جریان هوا و تهویه است این شادابی ضامن سلامت ما هم خواهد بود این نیاز را از آنها دریغ نکنیم.

گل در خانه آماده ارائه انواع خدمات مربوط به گیاهان آپارتمانی

گل در خانه در فضای مجازی

 قم، میدان مفید،بلوار شهید کریمی، نبش کوچه 2

02532900279

09017172257