علت های توقف رشد گیاه

شاید برای شما پیش آمده باشد که رشد گیاهانتان ماه‌هاست که متوقف شده و کم کم شروع به  بی حالی می‌کند و برگها زرد می‌شود.

در اینجا به بررسی نشانه های سلامت گیاه

و علت های توقف رشد گیاه و

راهکار برای جلوگیری از توقف رشد گیاه پرداخته ایم.

همینطور بخوانید:

بیماری شپشک آرد آلود و راه های درمان آن

شاید برای شما پیش آمده باشد که رشد گیاهانتان ماه‌هاست که متوقف شده و کم کم شروع به  بی حالی می‌کند و برگها زرد می‌شود و....

شاید ماه‌ها طول بکشد تا متوجه این تغییر شرایط شوید و نجات و احیای چنین گیاهی کاریست دشوار  یا زمان بر.

این در حالی است که شما میتوانستید با چک سلامت گیاه،  با تشخیص اولین نشانه ها، از خرابی و نابودی گیاه پیشگیری کنید.

در این مقاله با اولین و مهمترین نشانه های از دست دادن ریشه و نحوه درمان آن آشنا خواهید شد.

نشانه سلامت گیاه هنگام خرید

هنگام خرید گیاهان  اولین نشانه سلامت گیاه رشد سرشاخه خواهد بود.

چک سرشاخه گیاهان یکی از نشانه های حیات فعال و رشد و سرزندگی گیاه است. البته بیشتر گیاهان حتی با کم کردن ریشه تا مدتها رشد دارند و برای بقای خود تلاش می‌کنندر،

ولی این رشد رو به ضعف رفته و سایز برگها کوچکتر و ضعیف تر می گردد.

یکی از مشترکات انسان و گیاهان چک سلامت است همانطور که انسان‌ها نیاز به چکاب دارند گیاهان نیز نیاز به بررسی سلامت و رشد دارند.

پیشنهاد می‌شود ماهانه چک سلامت و رشد گیاه را بررسی کنید تا از خرابی احتمالی پیشگیری شود.

علت های توقف رشد گیاه

علت‌های توقف رشد گیاه عوامل متعددی می‌تواند باشد که به قرار زیر است:

اول: مهمترین و اصلی ترین عامل توقف رشد، از دست دادن "ریشه" است که خود این مشکل از عوامل دیگری ناشی می‌شود که به آن خواهیم پرداخت.

وقتی گیاهی به اصطلاح ریشه کم کرده یا ریشه پوسیده شده،  رشد گیاه متوقف می‌شود و گیاه تا مدتی در حالت انتظار به سر می‌برد و چون برگها از بافت تغذیه می‌کنند و مقاومت می‌کنند برای همین به سرعت نمی توانیم از دست دادن ریشه را تشخیص دهیم و این تاخیر خود عامل تخریب و نابودی کامل در بعضی گیاهان می‌تواند باشد.

دوم: عامل دیگری که موجب توقف رشد است کمبود نور گیاه است که خودش موجب از دست دادن ریشه نیز می‌باشد گیاهان همانند انسان به نور طبیعی نیازمندند.  طیف خاصی از نور و مقدار ضروری نور برای فتوسنتز از عوامل رشد گیاه است و هیچگاه نور مصنوعی صرفا نمی تواند برای بسیاری گیاهان کافی باشد. صرفا گیاهان در نحوه دریافت نور طبیعی تفاوت دارند و الا همه آنها به نوعی نیازمند نور اند.

گیاهان فضای باز یا به اصطلاح out door نور مستقیم طبیعی یا به تعبیری آفتاب را دریافت می‌کنند، ولی گیاهان آپارتمانی به اصطلاح in door نور فیلتر شده را از پشت پنجره دریافت می‌کنند. این دریافت نور منشا  ریشه دهی و افزایش آن است . چنانچه گیاه دچار کمبود نور لازم خود گردد، ریشه زایی ندارد و رشدش متوقف میگردد.

سوم: بستر و خاک نامناسب می‌تواند عامل از دست دادن ریشه و به دنبال آن توقف گیاه باشد. عموما خاکها و بسترهای موجود در بازار حاوی کود حیوانی بوده و منشا پوسیدگی ریشه و به دنبال آن توقف رشد است.

گل در خانه تولید کننده بسترهای متفاوت گیاهان  آپارتمانی و کلکسیونی میباشد.

پیشنهاد میگردد چنانچه خاک و بستر گیاهان حاوی کود حیوانی باشد، پس از تعویض، یک نوبت غرقاب کنید تا کود اضافه بر نیاز گیاه از طریق شستشوی خاک خارج شود.

چهارم:آب دهی بیش از حد به گیاهان موجب پوسیدگی و  از دست دادن ریشه و به دنبال آن توقف رشد است. گیاه برای تهویه ریشه، نیاز به خاک و بستر با زهکش بالا دارد. چنانچه در اثر آبیاری بیش از نیاز خاک لجن و فشرده شود ریشه دچار خفگی میگردد و رشد گیاه متوقف خواهد شد.

پیشنهاد می‌شود به اندازه نیاز ضروری به گیاهان آب بدهیم، بین دو آبیاری لازم است خاک گلدان تا حد زیادی رطوبت از دست بدهد البته این حساسیت نسبت به بعضی گیاهان مانند زامیفولیا و سانسوریا بیشتر است.

پنجم:گلدان بزرگتر از سایز گیاه؛ این باور غلطی است که تصور کنیم با بزرگتر کردن سایز گلدان، گیاه رشد بهتری خواهد داشت. واقعیت خلاف این تصور است اکثر گیاهان با بزرگتر شدن سایز گلدان رشدش متوقف می‌شود و تلاش می‌کند ریشه پر کند یعنی وقت و انرژی که باید گیاه برای رشد سرشاخه صرف کند، صرف افزایش ریشه خواهد کرد و در نتیجه رشد متوقف خواهد شد. گاهی با این بزرگی سایز گلدان ریشه اصلی هم از دست خوهد رفت زیرا تراکم خاک اطراف ریشه بیشتر است و در نتیجه رطوبت نیز بیشتر.

ششم :تغذیه عامل رشد است.  در گزارشات مربوط به مشترکات انسان و گیاه ذکر کرده ایم همانطور که انسان امروز به مکمل های غذایی بیش از گذشته نیازمند است گیاهان نیز چنین اند. مکمل های غذایی و به اصطلاح مولتی ویتامین های گیاهی نسبت به نوع گیاه متنوع اند. کریستالون ها با ترکیبهای متفاوت، هیومیک ها، هورمون ها با برندها و فرمول های متفاوت، هر کدام در افزایش و رشد ریشه و سرشاخه ها نقش آفرین خواهند بود .

گل در خانه با مشاوره رایگان، عرضه کننده مکمل های غذایی گیاهان آپارتمانی و کاکتوس می باشد.۰۵:۳۶ بعدازظهر

امروزه در دنیا بستر نقش زیادی در رشد ندارد و عموما در کشت های هیدروپونیک تاکید بر تغذیه خارج از بستر است، جهت رشد و کیفیت گیاهان.

هفتم: بیماری‌ها، می توانند عامل توقف رشد گیاه گردند.

امروزه با تغییرات اقلیمی و کاهش کیفیت سموم، بیماری‌های گیاهان افزایش یافته و گاهی یک گلخانه تولید به گونه ای درگیر بیماری می‌شود که

کنترل آن زمان بر خواهد بود؛ در نتیجه محصول تولیدی به بازار عرضه می‌شود و موجب توسعه بیماری خواهد شد.

بیماری‌های شایع شپشک، شته و کنه ها از این دسته اند که امروزه نسبت به گذشته مقاوم تر شده اند.

هشتم:جریان هوا، عامل حقیقی رشد گیاهان است. به این عامل توجه کمتری شده است.

مکان‌هایی که گردش هوا و تهویه ضعیف داشته باشد، گیاه رشد کمتری دارد و دچار بی حالی خواهد شد. تهویه و گردش هوا حتی در زمستان برای گیاهان نیازمند است. بخصوص در میانه روز که اوج رشد و فعالیت گیاه می باشد.

گلخانه های تولید سعی کنند حتی الامکان بین روز  گلخانه ها را هوادهی کنند یا از فعال بودن فن ها بویژه بین روز مطمین شوند. در منازل نیز گاهی درب و پنجره را به مدت محدود باز کنیم تا هوا جریان داشته باشد. این برای خود ما هم بهتر خواهد بود.

رعایت اصول نگهداری موجب می شود گیاهان بتوانند شادی و نشاط را به انسان هدیه دهند این هدیه را از بشریت دریغ نکنیم.

گل در خانه آماده ارائه انواع خدمات مربوط به گیاهان آپارتمانی

گل در خانه در فضای مجازی

 قم، میدان مفید،بلوار شهید کریمی، نبش کوچه 2

02532900279

09017172257